Vi står till er tjänst!
Frågor och svar om service
Vi står till din tjänst alla dagar i veckan för att hjälpa dig med din sökning efter den perfekta lyxmattan till bästa pris.
Hitta svaret på dina frågor om vår service i de vanliga frågorna nedan eller kontakta oss via chatt, e-post eller telefon om du vill ha personlig hjälp under ditt besök.
Leveranser och returer
- Gratis leverans till EU
Vi erbjuder fri leverans inom EU för alla beställningar från €90 och uppåt. För leveranser till destinationer utanför EU kan en begränsad fraktkostnad debiteras och priset visas på kassasidan.
- Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis 2 till 5 dagar. För extra stora mattor med en bredd från 240 cm och uppåt kan leveransen ta 1 till 2 dagar längre. Om en matta tillfälligt är slutsåld kan leveranstiden vara längre. I sådana fall kommer vi att kontakta dig snabbt och ge mer information om den förväntade leveranstiden tillsammans med de olika alternativen för hur du kan gå vidare med din beställning.
- Fri utväxling
Om den matta du har fått inte passar perfekt för din inredning kan du byta den helt kostnadsfritt mot en annan modell i samma eller en högre prisklass. Du kan också byta mattan mot samma modell i en storlek mindre eller större om storleken inte var perfekt för ditt utrymme. I förekommande fall behöver endast den eventuella prisskillnaden mellan mattorna regleras via en återbetalning till dig eller en betalning till oss.
- Returtjänstpriser när du inte använder vårt erbjudande om gratis byte
Om du vill få pengarna tillbaka för ditt köp istället för att använda det kostnadsfria utbyteserbjudandet med hämtning hemma, kan du antingen:- Returnera mattan till vår returadress via en transportör som du själv ordnar, i vilket fall du får full återbetalning för din beställning, eller
- Använd vår returservice, i vilket fall returkostnaden dras av från den återbetalning som vi gör. De olika returalternativen och priserna listas nedan.
OPTION 1: Returnera tjänsten utan hämtning i hemmet
Endast tillgängligt för mattor med en maximal bredd på 170 cm.- Mattbredd upp till 90 cm = €29,00
- Mattbredd mellan 100 cm – 170 cm = €34,00
OPTION 2: Returtjänst med hämtning i hemmet
Finns för alla mattstorlekar.- Mattbredd upp till 90 cm = €34,00
- Mattbredd mellan 100 cm – 170 cm = €39,00
- Mattbredd mellan 180 cm – 230 cm = €54,00
- Mattbredd mellan 240 cm – 290 cm = €129,00
- Returnera en matta
Du kan byta/returnera en matta upp till 30 dagar efter leverans av mattan. Observera att mattan måste vara i perfekt och oanvänt skick. Vi ber dig att kontakta oss via e-post inom 72 timmar efter mottagandet av mattan om mattan inte är lämplig för din inredning så att vi kan hjälpa dig med att få mattan utbytt / returnerad.
Svara bara på e-postmeddelandet med orderbekräftelsen som du har fått från oss så kommer vi omedelbart att kontakta dig för att ordna med returförsändelsen. Observera att specialtillverkade mattor inte kan returneras eller bytas ut, förutom när det finns ett tillverkningsfel i vilket fall vi kommer att byta ut den felaktiga mattan.
- Varifrån skickas mattorna?
Våra mattor skickas från lager i EU.
Kunder i EU är befriade från att betala importtullar för mattor som skickas från våra lager i EU, så det tillkommer INGA andra avgifter än de som debiteras i kassan.
- Hur kan jag spåra min beställning?
Du får spårningsuppgifter om din beställning via e-post (och i vissa fall via sms) så snart din beställning har skickats. Spårningsuppgifterna är inte tillgängliga i ditt kundkonto, så håll utkik efter spårningsuppgifterna från transportören som du kommer att få via e-post.
- Vad händer om jag missar leveransen av min beställning?
Om du missar en leverans från en UPS-chaufför, observera att chauffören automatiskt kommer att försöka leverera mattan igen nästa arbetsdag. Du kommer att få information med en ny beräknad ankomsttid via e-post.
När du missar en leverans från en chaufför från ett annat transportföretag lämnar chauffören vanligtvis en lapp i din brevlåda med mer information om leveransförsöket och instruktioner för att schemalägga en ny leverans. Du kan också bli kontaktad via telefon efter ett misslyckat leveransförsök eller om chauffören har problem med att hitta leveransadressen.
Kontakta oss via e-post genom att svara på e-postmeddelandet med orderbekräftelsen som du fick efter att du hade lagt din order hos oss om du stöter på problem med mottagandet av din order från transportören.
Priser, rabatter och betalningar
- Hur fungerar din Bästa pris-garanti?
Skicka bara länken till det bättre onlineerbjudandet som du har hittat genom att chatta med oss i vår onlinebutik eller genom att skicka ett e-postmeddelande till oss. Bekräfta vilken storlek du är intresserad av så kontrollerar vi snabbt erbjudandet och återkommer till dig med en rabattkod som gör att du kan köpa mattan med ytterligare 25,00 € rabatt på det bättre pris som du har hittat. Detta erbjudande gäller för erbjudanden som hittats för identiska, nya mattor som erbjuds online, med undantag för mattor som erbjuds som lagerrensningsartiklar med en rabatt från 40% och uppåt på varumärkets rekommenderade detaljhandelspris.
- Erbjuder ni B2B-handelsrabatter?
Vi erbjuder faktiskt handelsrabatt till arkitekter, inredningspersonal och butiksägare.
Kontakta oss via e-post eller chatt så ger vi dig en permanent rabattkupongkod som du kan använda permanent i vår onlinebutik.
- Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?
Du kan se alla tillgängliga betalningsalternativ längst ner på varje sida i vår onlinebutik samt på kassasidan.
- Kan jag betala säkert i er webbutik?
Absolut, vår webbutik är skyddad med ett digitalt SSL-certifikat som verifierar en webbplats identitet och sedan krypterar information som skickas från webbplatsen till servern med hjälp av SSL-säkerhetsteknik. Det säger till användarna att du är den du säger att du är och att utfärdaren har verifierat att det är sant. Du kan kontrollera detta certifikat i adressfältet i din webbläsare där du hittar en hänglåssymbol precis innan adressen till vår webbplats syns.
Själva onlinebetalningarna hanteras säkert av Stripe.com, ett av de tre största företagen i världen som hanterar onlinebetalningar.
Att välja den perfekta mattmodellen och storleken
- Hur väljer jag den perfekta mattstorleken för mitt utrymme?
Vi har skapat en köpguide för mattor som hjälper dig att välja den perfekta mattstorleken för ditt utrymme. För att ytterligare hjälpa dig att välja den perfekta storleken för rummet kan du använda tidningar eller lakan för att täcka golvytan där du vill placera en ny matta.
Du kan också skicka oss några bilder av ditt rum via e-post för ytterligare hjälp med att välja den perfekta modellen eller storleken.
- Har du en provtjänst?
Vi har faktiskt en provservice och vi kan erbjuda prover för de flesta lyxmattor i vårt erbjudande. Kontakta oss via e-post om du vill ha upp till tre prover för att utvärdera färg och kvalitet innan du gör ett köp. Vänligen ange den eller de modeller som du är intresserad av och storleken på den eller de mattor som du funderar på att köpa.
- Hur kan jag kontrollera om en matta är lämplig för användning med golvvärme?
Huruvida en matta är kompatibel för användning med golvvärme anges för de flesta mattor längst ner på varje produktsida under den klickbara fliken YTTERLIGARE INFORMATION. Om denna information inte anges under denna flik och du vill få detta verifierat, vänligen kontakta oss via e-post.
- Kan jag beställa en matta i specialstorlek?
Ett begränsat antal varumärken erbjuder tillverkning av specialstorlekar. Kontakta oss via chatt eller e-post om du är ute efter en specialtillverkad matta så att vi kan kontrollera om detta är möjligt och vad leveranstiden och priset skulle vara.
Underhåll och rengöring
- Regelbundet underhåll: Dammsugning
Det är viktigt för mattans livslängd att du dammsuger mattan från inköpsdagen ca en gång per vecka.Gör det helst med en eldriven borstdammsugare. En borstande dammsugare avlägsnar damm och smuts mer effektivt än en dammsugare som är utrustad med ett justerbart golvverktyg. Den ser till att mattans stänger borstas upp, vilket gör att mattan behåller sitt ursprungliga utseende mycket längre. Kontrollera minst en gång i månaden om dammfiltret behöver rengöras eller bytas ut.
- Interimistiskt underhåll på egen hand
Om din matta är lätt att plocka upp, skaka den först utomhus, lägg den sedan över en tvättlina och slå på den, helst på baksidan av mattan. Ta sedan in mattan och dammsug den. Observera att när du försöker rengöra en stor, tung matta behöver du ett starkare upphängningssystem än en tvättlina att hänga mattan på.
Du kan själv rengöra din matta manuellt med James och en frottéhandduk. Om du behandlar din matta regelbundet och korrekt med James från inköpsdagen kommer din matta att hålla sig fin och fräsch längre, eftersom James erbjuder ytrengöringsprodukter som rengör garnens toppar.
Tips 1: Läs noga igenom instruktionerna som medföljer rengöringsprodukterna från James.
Tips 2: Vrid om möjligt mattan ofta 90° eller 180° grader efter att du själv har utfört mellanliggande underhåll.
- Mellanliggande underhåll av en professionell mattrengörare
Mattan är berättigad till mellanrengöring när uppkomsten av gångar på grund av lokal nedsmutsning blir så märkbar att dammsugning inte längre ger ett tillfredsställande resultat. Om du inte kan eller vill rengöra din matta manuellt med rengöringsprodukter från James, kan mattan rengöras av en lokal professionell rengöringsfirma där de kan använda lämplig rengöringsmetod för din typ av matta.
- Avlägsnande av fläckar
Fläckar ska helst behandlas omedelbart. Använd aldrig tvål när du försöker ta bort fläckar på din matta!
För färska fläckar, fukta omedelbart en bomullstrasa med kallt vatten, vrid sedan ur trasan i handfatet och placera den fuktiga trasan på fläcken. Låt trasan ligga kvar på det fläckiga området tills det är torrt. Dutta eller gnugga inte, eftersom det kan orsaka permanenta skador på mattan.
Vid långvariga fläckar kan du använda råd och rengöringsprodukter från James.eu, ett nederländskt företag specialiserat på rengöringslösningar för mattor och golv som erbjuder cirka 1400 olika fläcklösningar.
Om du är osäker på vilken behandling som är bäst för en fläck ska du inte vidta några åtgärder alls utan låta fläcken torka. Besök James webbplats, skicka e-post till [email protected] eller ring James supportlinje på +31 77 327 80 00 för tillförlitlig rådgivning.
- Förebyggande av fläckar & lagring
För att förhindra fläckar och garantera mattans livslängd rekommenderar vi att du placerar mattor framför ditt hem för att förhindra att smuts kommer in i ditt hem.
Om golvet i ditt hem delvis består av matta, delvis av hårt golv (trä, sten, natursten), var uppmärksam på följande: När du har rengjort det hårda golvet med tvål, skölj det noggrant med rent vatten. Torkade tvålrester från ett hårt golv kan transporteras till mattan via skosulor. Dessa klibbiga tvålrester gör att mattan snabbare blir smutsig.
När du har rengjort golvet ska du också se till att allt rengöringsmedel och vatten under mattan har torkat upp helt. Eventuella kvarvarande vätskor eller rester kan ändra egenskaperna hos mattans framsida eller baksida och kan skada ditt golv.
Observera att varken vi eller tillverkaren kan hållas ansvariga för eventuella skador på golvet. För att säkerställa att ditt golv är skyddat, använd ett certifierat underlag och följ samma råd som ovan.
När du förvarar din matta ska du alltid rulla den med ovansidan utåt och linda in den i en ren trasa för optimalt skydd. Vik eller förvara INTE mattan i en tät plastpåse.
Skydd vid kundköp och garantier
- Tillverkarens garanti
Har du fått en matta med ett tillverkningsfel som inte upptäcktes under kvalitetskontrollerna eller är något annat fel med mattan, t.ex. en betydande skillnad i mattans färg jämfört med tillverkarens produktfoton som vi har publicerat i vår onlinebutik?
Kontakta oss via e-post med en beskrivning av problemet och några foton så att vi kan hjälpa dig att få den olyckliga situationen undersökt och löst omgående.
- Skadade eller felaktiga produkter
Har du fått en matta som skadats under transporten eller som har ett tillverkningsfel som inte upptäcktes under tillverkarens kvalitetskontroller? Vänligen kontakta oss via e-post med en beskrivning av problemet och några foton i sådana fall så att vi kan hjälpa dig med att få den olyckliga situationen undersökt och löst omedelbart.
Se till att kontrollera paketet för eventuella skador som orsakats under transporten vid leveranstillfället på din leveransadress och be föraren att rapportera skadan på en undertecknad kopia av följesedeln som du ska få en kopia av. Detta förhindrar att chauffören rapporterar till systemet att paketet har mottagits av dig i gott skick.
- Tolererade skillnader i storlek och form
Även om matttillverkarna gör sitt allra bästa för att väva sina mattor till exakt de mått som anges i deras kataloger, kan det finnas en begränsad skillnad i måtten på den matta som du får. Detta beror på att tyger kan expandera eller krympa under påverkan av temperatur och luftfuktighet, samt på den manuella efterbehandlingen av vissa mattor som kan leda till små ojämnheter på sidorna.
Den tolererade skillnaden i mattstorlek är mellan 2,5% och 5% för de varumärken vi arbetar med. Om skillnaden är för stor och för synlig, kontakta oss via e-post med en beskrivning av avvikelsen tillsammans med några foton så att vi kan utvärdera problemet och hjälpa till att lösa situationen.
- Färgskillnader
De produktfotografier som vi får av de olika mattmärkena som vi arbetar med är av mycket hög kvalitet och i de flesta fall mycket tillförlitliga. Tack vare ljussättningen i de fotostudior och interiörer där mattorna fotograferas ser mattorna i stort sett ut som du förväntar dig att de ska se ut i normalt dagsljus. På grund av skillnader i färg, ljusstyrka och kontrast på de många olika digitala skärmar från mobila enheter och stationära datorer som finns på marknaden kan du dock uppleva att färgerna eller färgtonen på den matta som du får är något annorlunda än förväntat. Därför rekommenderar vi att du utvärderar produktbilderna på två olika skärmar/enheter om möjligt så att du kan kontrollera om färgerna ser likadana eller liknande ut på båda enheterna, i vilket fall du kan dra slutsatsen att du sannolikt ser färgerna i realistiska färgtoner.
Vi rekommenderar också att du utvärderar alla foton som tillhandahålls för en specifik matta och inte bara det första fotot i vårt produktgalleri som visar mattan fotograferad helt framifrån. De ytterligare stämningsbilderna visar mattan under olika vinklar och belysning, vilket gör att du kan se hur mattans färg kan förändras i olika inställningar.
I det sällsynta fallet att du får en matta med betydande färgskillnader, kontakta oss via e-post med en beskrivning av avvikelsen tillsammans med några foton så att vi kan utvärdera detta och hjälpa till att få en sådan situation löst.
- Vågor och fluff
När en flatvävd matta (som de flatvävda mattorna från Louis De Poortere) är ny och precis har rullats ut ur sin förpackning, där den kan ha legat i flera veckor eller månader, är det helt normalt att den inte omedelbart blir helt platt när den installeras i ditt rum. Det kan också hända att det bildas vågor i mattan efter att den har installerats. Låt mattan ligga till sig och acklimatisera sig till sitt nya hem och du kommer att upptäcka att din nya matta ser perfekt ut inom de närmaste dagarna eller möjligen efter två till tre veckor.
Om du har köpt en handtuftad ullmatta, tänk på att din nya matta kan behöva dammsugas ett par gånger innan den slutar fluffa ull de första veckorna.
Är moms inkluderad?
Ja, moms ingår i de produkter som erbjuds i vår onlinebutik när du väljer en leveransadress inom EU. Du kommer alltså INTE att debiteras någon ytterligare moms eller importavgifter om du beställer en matta som skickas från våra lager i EU, förutom om du väljer en leveransadress i Schweiz, Norge eller i ett annat land utanför EU.
Måste jag betala tull på mattor från EU?
Om du gör en beställning i vår webbutik och väljer en leveransadress i EU betalar du inga importavgifter för mattor som skickas från våra lager i EU, så det finns INGA ytterligare avgifter utöver vad som debiteras på kassasidan.
Endast kunder från andra länder utanför EU som Schweiz och Norge debiteras importtullar som varierar per land. Kunder i Schweiz debiteras till exempel 7,7% importtullar som betalas online via transportföretaget. Kunder i Schweiz debiteras inte moms när en leveransadress i Schweiz väljs, utan debiteras istället schweizisk moms på beställningar över 300 CHF.